Комфортний простір

ОБЛАШТУВАННЯ УКРИТТЯ

Щоб не викликати асоціацій із небезпекою, укриття для закладів освіти оформлюється близько до того, як звичний для дитини простір — групова кімната, навчальний клас, кабінет позашкільної роботи тощо.
З великою імовірністю приміщення, яке мімікрує під типову навчальну атмосферу й облаштування, зможе функціонувати не тільки для захисту, а й для навчання й відпочинку.
Функціональне наповнення

Зонування

Якщо дозволяє місце в укритті, його поділяють на функціональні зони, щоб перебування дітей тут було комфортним, цікавим і корисним. 

Згідно з ДБН В.2.2-5:2023 розподіляти приміщення для укриття на кілька приміщень/зон можна за умови дотримання протипожежних
і санітарно-гігієнічних вимог, вимог щодо інклюзивності відповідно
до ДБН В.2.2.40 та вимог щодо забезпечення режиму експлуатації.

Рекомендовано, щоб в укритті закладу освіти були:
зона для навчання;
зона для відпочинку;
зона для ігор;
зона для творчості;
куточок природознавства;
зона для експериментів;
бібліотека;
зони для особистої гігієни (WC-зона/санвузли, душова, рукомийники тощо);
роздягальня;
технічне приміщення/зона розміщення приладів, щитків, бойлерів тощо.
Функціональне наповнення

Вибір меблів

Укриття має бути раціональним, з використанням доступних, простих та екологічних матеріалів будівництва.

Для укриття закладу освіти рекомендовано обирати меблі, які: 
відповідають вимогам санітарного законодавства;
мають гігієнічний сертифікат або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, технічний паспорт на виріб, декларацію про відповідність вимогам національних стандартів
і технічних регламентів; 
доставляються в найкоротший час;
регулюються за висотою;
мають сучасний і дружній до дитини дизайн;
мобільні.
Функціональне наповнення

Вибір засобів навчання й обладнання

Укриття закладу освіти рекомендовано облаштовувати такими засобами навчання й обладнанням, які: 
відповідають вимогам санітарного законодавства;
мають гігієнічний сертифікат або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, технічний паспорт на виріб, декларацію про відповідність вимогам національних стандартів і технічним регламентам; 
укомплектовані інструкціями українською мовою про застосування та зберігання;
відповідають завданням і змісту навчальних програм;
мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» та/або «Схвалено для використання в освітньому процесі»;
захищені від вологи й пилу;
мають відповідний дизайн, що підходить під загальну концепцію простору.
Функціональне наповнення

Обладнання найпростіших укриттів

Згідно з пунктом 2 глави V Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту найпростіші укриття мають бути забезпечені всім необхідним, що дасть змогу безперервно перебувати тут не менш ніж 48 годин. При цьому враховується специфіка того
чи іншого закладу освіти.
Місця для сидіння/лежання: стільці, крісла-мішки, килими, розвивальні або ігрові килимки тощо.
Ємності з питною водою.
Одноразовий посуд.
Контейнери з мінімальним набором харчових продуктів тривалого зберігання, зокрема печивом, горіхами, сухофруктами, кукурудзяними паличками, консервованими соками, сухими сніданками, дитячим харчуванням (за потреби). Продукти мають бути розфасовані в невеликі упаковки для індивідуального вживання, мати термін придатності.
Засоби гігієни.
Пакети для сміття.
Засоби для дезінфекції рук, одягу, підлоги.
Резервне штучне освітлення (електричні ліхтарі, свічки тощо)
й електроживлення (пауербанки тощо).
Засоби пожежогасіння, вогнегасники.
Засоби зв’язку й оповіщення: телефон, радіоприймач, інтернет, пристрої Wi-Fi.
Шанцеві інструменти: лопати штикові й совкові, ломи, сокири, пилки, ножівки тощо.
Вішаки для верхнього одягу.
Книги, підручники, дидактичні матеріали й інше приладдя,
яке допоможе підтримати психоемоційний стан дітей.
Комфортний простір

Рекомендації з оформлення укриття



Приділяти увагу оформленню укриття — необов’язкова, але рекомендована опція, коли йдеться про учасників освітнього процесу. У просторі із вдалими колірними рішеннями та продуманим декоруванням перебувати менш тривожно, ніж серед сірих стін. Яскраві елементи навколо зацікавлюють і мотивують.
Декор

Колірні рішення

Рекомендовано оформлювати приміщення переважно в м’яких і світлих відтінках, а яскраві кольори використовувати як акценти для привертання уваги. Важливо приділити увагу всім частинам простору — стінам, стелі, підлозі. Не менш важливе значення мають кольори меблів, обладнання, приладдя тощо.
Світлі й темні тони
Віддавайте перевагу світлим відтінкам, щоб
у приміщенні було світліше. У невеликих приміщеннях холодні й світлі кольори візуально збільшують простір, а темні й насичені — зменшують.
Зонування 
За можливості організуйте в укритті кілька локацій, розмежованих кольорами, — шумні
й тихі, для навчання й ігрової діяльності тощо.
Природні мотиви
М’які природні кольори в поєднанні із зображеннями природи підсилять відчуття безпеки й комфорту для дітей. 
При використанні того чи іншого кольору, враховуйте його вплив на організм і психіку. Яскраві насичені кольори активізують мозкову діяльність, а спокійні — розслабляють. 
Червоний
Колір активності. Підвищує працездатність, сприяє спортивним змаганням.
Помаранчевий
Колір дружності. Дає прилив енергії, підіймає настрій, викликає бажання творити.
Жовтий
Колір відкритості й товариськості. Налаштовує на спілкування.
Зелений 
Колір безпеки. Заспокоює, знімає біль, втому, врівноважує, сприяє концентрації
та навчанню.
Блакитний 
Колір гармонії
та інтелекту. Викликає внутрішнє умиротворення. 
Фіолетовий
Колір абстрагування
та внутрішньої зосередженості. Асоціюється
з творчістю.
Білий 
Колір легкості.
На відміну від яскравих кольорів, він не має сильного впливу на психіку
і є універсальним.
Приклади

Декорування

Художнє оформлення 
Для найменших здобувачів освіти укриття мають бути яскравими, з малюнками, казковими персонажами навколо. Художнє оформлення приміщення сприятиме гарному настрою та спокою. Перевагу у візуальному оформленні краще віддавати  творчості дітей, створюючи можливості для виставок дитячих робіт, спільних проєктів.При створенні декорацій варто передбачити, як вони змінюватимуться залежно від пір року, свят тощо. 
Фотозони й куточки інформації 
Для учнів старших класів у приміщенні укриття варто оформити фотозони та інформаційні стенди. Заповніть простір постерами та плакатами з корисною інформацією, цікавими фактами, правилами тощо.
Стіна-дошка для малювання крейдою
В укритті легко зробити шкільну дошку: покрийте стіну грифельною фарбою — і на ній можна буде малювати крейдою. 
«Емоціємір»
Для дітей дошкільного й молодшого шкільного віку перед входом у групу або всередині групи можна розмістити «емоціємір» — спеціальний плакат, який пропонує виміряти свої емоції. На ньому буде запитання «Як ти сьогодні?» і шкала від 1 до 10 або набір кольорів, якими діти позначатимуть настрій.
Додаткове світло. Щоб додати дружньої атмосфери, використовуйте лайтбокси або неонові стрічки, декоративні світильники, розміщені на стелажах з іграми, книгами, матеріалами для творчості.